Domů » Holocaust v životě Luďka Eliáše

Holocaust v životě Luďka Eliáše

Krátký filmový dokument z cyklu „Sami proti zlu“ věnovaný významným osobnostem Moravskoslezského kraje, jejichž životy byly zasaženy velkými dějinami. Tento díl, věnovaný životnímu osudu Luďka Eliáše (*1923), vězně nacistických koncentračních táborů z doby II. světové války a účastníka pochodu smrti, je vhodné použít jako součást motivační hodiny, ve které studenti v samostatných činnostech objeví specifika tématu holocaustu na osudu konkrétního přeživšího.

Nejedná se o materiál, jehož podstatou je faktografické a věcné zvládnutí problematiky „konečného řešení židovské otázky“, ale o subjektivní výpověď člověka, který peklo nacistického snu o rasově čisté Evropě prožil. Jeho svědectví má na příkladech každodennosti odhalit nelidskost a zrůdnou podstatu nacistických idejí a masového teroru. Právě témata svou podstatou „obyčejná“ a ve svobodném životě banálně nezajímavá, jako jsou rituály hygieny, stravování, odpočinku, toalet či využití volného času získávají v prostoru koncentráčnického světa na přitažlivosti, budí zájem a vyvolávají řadu otázek. Jejich rozkličování může studentům přiblížit charakter dramatických událostí lépe než anonymní výčet válečných perzekucí a jejich obětí. Díky srozumitelnosti témat si každý ze studentů dokáže na příkladu sledovaného osudu představit dobře i sám sebe, a právě toto ztotožnění v prostoru každodennosti je základem pro budování prožitku z dějin. Eliášovo autentické vypravování dokáže věrohodně a přitažlivě komentovat osud „obyčejného“ jednotlivce, jenž je (obvykle ne vlastní vinou) drcen nemilosrdnými dějinami, a jeho vzpomínky nám pak svou subjektivností a sugestivností umožní prožít a procítit události dávno minulé.

Dokument je svou koncepcí (natáčení se účastnil štáb studentů filmové tvorby ze Slezské univerzity v Opavě) a stopáží vytvořen pro přímé využití v běžné vyučovací hodině dějepisu na základní či střední škole. Po projekci zůstane ještě dost času na samostatnou či skupinovou práci, promýšlení otázek a odpovědí, diskusi s učitelem či mezi sebou navzájem. S pomocí dokumentárního filmu, pracovních listů s otázkami a dalších doprovodných materiálů žáci a studenti pochopí základní rysy nacistické perzekuce, tak jak byla prováděna v koncentračních táborech. Zásadní roli zde hraje právě výpověď pamětníka, díky níž je možné porozumět jeho životním a historickým zkušenostem, vcítit se do skutečného příběhu a hledat a nalézat poselství výrazné osobnosti válečné generace.